לימוד נגינה בבוזוקי - כל מה שרציתם לדעת

הבוזוקי הוא כלי נגינה יווני בעל ארבעה זוגות מיתרים, צוואר ארוך ובטן עגולה. הבוזוקי היווני מוכר בשני סוגים: בוזוקי בעל שלושה זוגות מיתרים ובוזוקי בעל ארבעה זוגות מיתרים שנפוץ כיום. הבוזוקי הוא הכלי הבולט במוזיקה היוונית ורבים רוצים ללמוד לנגן בו. שאלה מאוד נפוצה, שתלמידים נוהגים לשאול אותי היא כמה זמן לוקח ללמוד לנגן בבוזוקי. לימוד נגינה בבוזוקי הוא תהליך הדורש השקעה והתמדה רבה. זמן הלימוד משתנה מתלמיד לתלמיד ותלוי בכושר הקליטה וההשקעה של התלמיד. תהליך הלימוד מתחלק לשני חלקים: הלימוד התיאורטי והלימוד המעשי. הלימוד התאורטי כולל את תיאוריית המוזיקה, קריאת תווים, המודוסים היווניים (הסולמות המוזיקליים במוזיקה היוונית) ועוד. הלימוד המעשי כולל את אחיזת הבוזוקי, אחיזת המפרט, טכניקות נגינה ופריטה נכונה, אצבוע נכון, אקורדים ועוד. ללימוד התיאורטי אמליץ לרכוש את ספר "קסם הבוזוקי", ספר הלימוד שכתבתי לפני מספר שנים וכולל את כל יסודות לימוד הנגינה בבוזוקי ומאפשר ללמוד את כל החלק התיאורטי בצורה עצמאית. גם אם לומדים בעזרת מורה יש צורך לרכוש את הספר כדי ללמוד את החלק התיאורטי. לגבי החלק המעשי בלימוד הנגינה, עומדות בפניכם שני אפשרויות: לימוד בוזוקי עם מורה בצורה אישית או לימוד בוזוקי בצורה עצמאית בעזרת תוכנת לימוד או DVD.

לימוד בוזוקי עם מורה - כיצד לבחור את המורה הנכון
לימוד בוזוקי עם מורה חשוב מאוד במיוחד לחלק המעשי. לצערי אנשים רבים בארץ מציגים את עצמם כאל "מורים" לבוזוקי גם כאשר הם לא מנגנים נכון. נגינה בבוזוקי דורשת לדעת את טכניקת הנגינה הנכונה. נגנים רבים עוברים מגיטרה אל בוזוקי וחושבים שהם יכולים לנגן ולשלוט בכלי אבל בסופו של דבר הם לא יודעים לנגן נכון. מניסיוני עם תלמידים שלימדתי, מורים כאלה יכולים לפתח אצל תלמידים טכניקות נגינה שגויות שנהפכות להרגל ובכך הורסות ומקשות על התלמיד בהמשך לימוד הנגינה. מורה לבוזוקי טוב צריך להוכיח את עצמו בנגינה, לא אמליץ לפנות אל מורה עלום שם או נגן אחר שלא אוכיח את עצמו ואינו בעל השכלה מוזיקלית.

לימוד פרטי או לימוד קבוצתי?
ללימוד אישי עם מורה פרטי יש יתרונות על גבי לימוד קבוצתי במיוחד בלימודי נגינה בבוזוקי. חשוב שהמורה יעקוב באופן אישי אחר כל תלמיד ויתקן אותו מטעויות שהוא עושה כדי שלא יהפכו להרגל בהמשך.

האם יש גיל מאוחר ללימוד בוזוקי?
שאלה נוספת בה אני נתקל לא מעט. אמנם הלימוד בגיל מאוחר יהיה קשה יותר הן מבחינה פיזית והן מבחינה מנטלית אבל אף פעם לא מאוחר ללמוד. יוצא לי ללמד אנשים מבוגרים ואני יכול לאמר שיש כאלה שיש להם את הסבלנות והיכולת ללמוד גם בגיל מבוגר, יש גם חלק שמתייאשים אבל אני מאמין שהכל תלוי ברצון. לעומת זאת יש כלי נגינה שדורשים יכולת קורדינציה גבוהה במיוחד אף יותר מבוזוקי לדוגמה כינור, אני מנגן בכינור מגיל 6 וכל האנשים שנתקלתי שלמדו כינור בגיל מאוחר יותר לא הגיעו ליכולות נגינה גבוהות, יש דברים שדורשים לימוד מגיל צעיר.

תדירות שיעורי לימוד הבוזוקי
תדירות השיעורים המומלצת משתנה מתלמיד לתלמיד בהתאם ותלויה ביכולתו והתקדמותו בשיעורי הנגינה. מומלץ לקבוע שיעור בכל שבוע לפחות. התדירות המומלצת היא שני שיעורים בשבוע. חשוב גם לתת זמן לתלמיד להתאמן על החומר הנלמד בשיעור. 

אם יש לכם שאלות, אתם מוזמנים להפנות אלי ואני אשמח להשיב לכל שאלה. 
אם אתם רוצים להירשם אל לימודי הנגינה בבוזוקי אתם מוזמנים לבקר באתר האינטרנט שלנו ולשלוח לנו הודעה.

מאמר זה נכתב על ידי המוזיקאי ונגן הבוזוקי יוסי אהרון - כל הזכויות שמורות © 2012

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה